Meninger brydes og oplysning opstår..!
Blæsende forandringer...!








Håndsrækning til kraftvarmeværker kan give lavere varmepriser

Onsdag, 26 november, 2014
Små decentrale kraftvarmeværker får nu en håndsrækning, der kan sikre bedre økonomi på værkerne og i sidste ende lavere varmepriser til forbrugerne. Energiforligskredsen har besluttet, at flere værker skal have bedre mulighed for at opstille små biomassekedler og lave store varmepumpeprojekter. Klima-, energi- og bygningsministeren glæder sig over beslutningen.
Forligskredsen bag energiaftalen 2012 har besluttet, at de 50 dyreste decentrale kraftvarmeværker skal have mulighed for at opsætte en biomassekedel på 1 MW. Dermed vil i alt 85 værker have fået mulighed for at opføre små biokedler. Biomassekedlerne kan være med til at reducere varmeprisen betragteligt, fordi værkerne så kan fyre med billig biomasse.

Forligskredsen har samtidig besluttet, at værkerne skal have bedre forudsætninger for at planlægge og få godkendt nye projekter med store varmepumper. Derfor vil forligskredsen nu have ændret forudsætningerne for de samfundsøkonomiske beregninger for varmepumpeprojekter, så det fremadrettet bliver indregnet rigtigt i projektforslagene, at varmepumperne kan udnytte perioder med lave elpriser. Det vil gøre det lettere for værkerne at lave de samfundsøkonomiske beregninger, der kræves, for at kommunerne kan godkende varmepumpeprojektet.

De to nye tiltag skal ses i tilknytning til Finanslovsaftalen for 2015. Heri blev der afsat midler til et rejsehold for varmepumper og demonstration af storskalavarmepumper. Den samlede pakke vil kunne give et markant løft i udbygningen med eldrevne varmepumper. De små værker, der ikke kan få god økonomi i et varmepumpeprojekt, får i stedet en mulighed at opstille en lille biomassekedel. Det kan generelt lede til faldende varmepriser i langt de fleste områder af Danmark, der forsynes af et decentralt kraftvarmeværk.

”Vi slår flere fluer med et smæk med de nye tiltag. Der har længe været efterspurgt stabile rammer, når grundbeløbet forsvinder efter 2018.  Med de nye beslutninger sikrer vi, at værkerne kan få gode rammer for en stabil økonomi. Vi gavner samtidig omstillingen af energisystemet og forbrugerne, der over en bred kam kan se frem til lavere varmepriser. Groft sagt kan værker, der bruger de nye muligheder og omstiller til ny teknologi i gennemsnit reducere varmeprisen med 2-3.000 kr. pr. husholdning pr. år” siger klima- energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen.

Energiforligskredsens beslutning vil imødekomme det problem, som mange værker kommer til at stå over for, når grundbeløbet og treledstariffen bortfalder i henholdsvis 2019 og 2016. Udfasning af grundbeløbet har været aftalt siden 2004, mens udfasning af treledstariffen besluttes nu, fordi det bl.a. vurderes meget vanskeligt at videreføre den under nye EU-regler.

 

Fakta

Grundbeløbet, som betales til decentrale kraftvarmeværker for deres elproduktionskapacitet, bortfalder i 2019 i henhold til aftale af 29. marts 2004 vedr. vindenergi og decentral kraftvarme mv. Der har hele tiden været tale om en tidsbegrænset ordning.
Treledstariffen, der giver en række af de små decentrale kraftværker under 5 MW en fast afregningspris for elproduktion, skal på ny statsstøttegodkendes i EU i november 2015. Ifølge EUs nye miljørammebestemmelser kan treledstariffen ikke forventes at blive godkendt og udfases derfor på dette tidspunkt. Disse værker kan i stedet få støtte i form af grundbeløbet frem til 2019.
Når både grundbeløbet og treledstariffen bortfalder, vil flere decentrale værker kunne opleve stigende varmepriser. Risikoen er særlig stor på de små naturgasbaserede kraftvarmeværker, der i forvejen har en trængt økonomi.
I vækstpakke 2014 afskaffede regeringen forsyningssikkerhedsafgiften som led i at sikre værkerne og forbrugerne mod stigende priser. Tiltaget er dog ikke i alle tilfælde nok, men med de nye tiltag fra forligskredsen bag Energiaftale 2012 etableres rammerne for en stabil varmepris i langt de fleste decentrale kraftvarmeområder.
Forligskredsens nye initiativer skal udmøntes i lovændringer i 2015.




What would Earth tell us if it could speak?
 

               
www.dr.dk
Hvordan kan den økonomiske forskning hjælpe med en løsning på vores voldsomme CO2-udledning? Hør mere i denne forelæsning af professor Niels Vestergaard.




Nyheder

Forside Nyheder2012 › Bred aftale om elektrificering af jernbanen m.v.

Pressemeddelelse

Bred aftale om elektrificering af jernbanen m.v.

7. februar 2012

Der er indgået en politisk aftale på transportområdet med et bredt flertal i Folketinget (S, RV, SF, V, DF, LA og K).

Aftalen har fire hovedpunkter og har især fokus på jernbanetrafikken: elektrificering af jernbanenettet, anlæg af dobbeltspor i Sønderjylland, anlæg af to nye stationer ved kommende ”supersygehuse” i Hillerød og Gødstrup og forberedende arbejder til en ny metroafgrening til Københavns Nordhavn. Med aftalen besluttes projekter for mere end 2 mia. kr.

Transportminister Henrik Dam Kristensen udtaler:

- Vi tager nu et afgørende skridt for togdriften i Danmark. Elektrificering af jernbanen er både godt for klimaet, en god forretning for samfundet og vil på lidt længere sigt give en mere stabil togdrift i Danmark.

- I første omgang handler det om at få elektrificeret strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov ved Kolding, som vil stå færdig i 2015.

- Vi har nu besluttet at anlægge dobbeltspor på strækningen mellem Vamdrup og Vojens for at fjerne en flaskehals i den jyske banekorridor mellem Danmark og Tyskland. Vi afsætter samtidig penge til at anvende en optimeret udførelsesmetode, så vi mest muligt undgår at genere godstrafikken i korridoren under anlægsarbejderne.

- Jeg er glad for, at vi trods den økonomiske situation alligevel med denne aftale kan igangsætte nogle gode projekter rundt i landet. I den forbindelse vil jeg fremhæve nye stationer ved de kommende ”supersygehuse” i Hillerød og Gødstrup.

- Med beslutningen om at igangsætte de forberedende arbejder for en metroafgrening til Nordhavn skaber vi mulighed for, at det nye byudviklingsområde i Nordhavn hurtigt kan få en rigtig god kollektiv betjening til gavn for befolkningen, byudviklingen, miljøet osv.

- Parterne er enige om, at der fremadrettet som udgangspunkt ikke iværksættes nye VVM-undersøgelser, med mindre der kan peges på en realistisk finansieringsmodel for hele det pågældende anlægsprojekt.

Hovedpunkterne i aftalen:

  • Elektrificering af jernbanenettet: Elektrificering af strækningen Esbjerg-Lunderskov igangsættes og vil være færdig i 2015. Der afsættes 1.194 mio. kr. til arbejdet. Desuden udarbejdes anlægsoverslag for at elektrificere følgende strækninger: Køge Nord-Næstved, Roskilde-Kalundborg og Fredericia-Aarhus.
  • Anlæg af dobbeltspor i Sønderjylland: Der anlægges dobbeltspor på banestrækningen mellem Vamdrup og Vojens. I aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 reserverede parterne 0,7 mia. kr. (2009-priser) til anlægget, og der afsættes nu yderligere 55 mio. kr. til optimeret udførelse, så man undgår at genere godstrafikken i korridoren mest muligt i anlægsperioden. Det forventes, at strækningen åbner i 2015.
  • Nye stationer ved sygehuse i Hillerød og Gødstrup: Der afsættes 46,5 mio. kr. til en ny station ved det kommende regionssygehus i Hillerød og 16,5 mio. kr. til en ny station ved det kommende regionssygehus i Gødstrup. Stationerne vil være med til at sikre en høj tilgængelighed til de nye sygehuse.

Metro til Københavns Nordhavn: En ny metroafgrening fra Cityringen til hovedstadens nye byudviklingsområde i Nordhavnen vil løfte den kollektive trafik og gavne beboere og virksomheder i den kommende bydel. Det er med aftalen besluttet, at Metroselskabet i 2012 kan igangsætte forberedende arbejder til en Nordhavnsmetro for i alt 96 mio. kr.

The Eyes of truth:   http://youtu.be/z_KvF57cH1o   
 

EU-stormagter nedtromler dansk GMO-forslag

9. mar. 2012 18:05Udland

En gruppe på fem EU-lande kunne ikke stemme for et dansk kompromis, der giver mulighed for at forbyde GMO'er.



I dag har vi afskaffet prisloftet over 6-ugers selvvalgt kursus for arbejdsløse. Det betyder, at man igen kan tage den uddannelse man har behov for, for at kunne komme videre. Det har været helt hul i hovedet, at den tidligere regering forhindrede arbejdsløse i at opkvalificere sig. Gad vide om Venstre genindfører loftet, hvis de genvinder regeringsmagte

Socialdemokraternes supportergruppe

Bred politisk trafikaftale betyder elektrificering af jernbanenettet og penge til fremme af cyklisme, flere veje med adgang for modulvogntog, letbaneprojektet i Aarhus, forsøg med elektriske taxier, ligesom det er aftalt at arbejde videre med udvidelsen af den københavnske metro til Nordhavnen, letbaner i hhv. Aalborg og Odense og meget mere.

 

Nu starter vi elektrificeringen

En bred transportpolitisk aftale sikrer, at der nu for alvor bliver sat strøm til den danske jernbane. DSB's passagerer får allerede glæde af aftalen om tre år.


Tirsdag blev en god dag for danske togpassagerer. Allerede om tre år kan danskerne køre i eltog fra Øst- til Vestdanmark. Det ligger fast, efter regeringen tirsdag indgik en bred og visionær transportpolitisk aftale med Venstre, De Konservative, DF og Liberal Alliance.

Med aftalen har Socialdemokraternes transportminister, Henrik Dam Kristensen, sikret, at der nu sættes strøm på den resterende del af Danmarks hovedjernbanenet. Første skridt bliver en lyn-elektrificering til 1,2 mia. kroner af banen mellem Lunderskov og Esbjerg, der allerede vil være klar i 2015.

- Det er en glædens dag, at vi nu med så bredt et flertal i Folketinget kan være med til at sætte strøm til den danske jernbane og dermed visionen om en langt mere fremtidssikret jernbanedrift i Danmark. Elektriske tog er bedre for klima og miljø, de er billigere i drift, pålidelighed og driftsikkerhed er større og så er elektriske tog billigere i indkøb, siger Rasmus Prehn, der er Socialdemokraternes transportordfører og forhandler.

Ud over at der nu kommer strøm på banen hele vejen mellem Københavns Hovedbanegård og Esbjerg, så DSB kan få frigjort dieselmateriel til andre strækninger, betyder aftalen, at partierne bag forliget forpligter sig til at elektrificere store dele af det resterende danske jernbanenet. Men det kan først ske, når et nyt og fremtidssikret signalsystem er blevet installeret langs hele jernbanenettet. Helt konkret betyder aftalen, at der sættes strøm på strækningerne Køge Nord - Næstved, Roskilde - Kalundborg, Fredericia - Aarhus og Aarhus - Aalborg.

Ud over elektrificering af jernbanenettet er der også afsat penge til fremme af cyklisme, flere veje med adgang for modulvogntog, letbaneprojektet i Aarhus, forsøg med elektriske taxi, ligesom det er aftalt at arbejde videre med udvidelsen af den københavnske metro til Nordhavnen, letbaner i hhv. Aalborg og Odense samt meget andet. Læs hele aftaleteksten på http://www.trm.dk/da/nyheder/2012/bred+aftale+om+elektrificering+af+jernbanen+mv/

En lige venstre
Oliefyrsejere kan spare tusindvis af kroner 
16. februar 2012 12:29

Manipulation og spin af værste skuffe. Intet mindre.

 

Sådan tænker jeg om de sidste dages historier om oliefyr i boulevardpressen. Det påstås, at det vil koste 150.000 kr. for danske oliefyrsejere, når regeringen lægger op til udfasning af oliefyr fra 2015.

Sådan noget vrøvl. Det forholder sig stik modsat.

Danske oliefyrsejere sparer tusindvis af kroner på at udskifte oliefyret.

Med mindre selvfølgelig de køber den allerdyreste løsning, der overhoved findes på markedet.

Fremstillingen i aviserne er ligeså manipulerende, som hvis jeg lavede overskriften: ”Det kan koste danske bilejere EN MILLION KRONER at udskifte bilen” og så med et billede af Helle Thorning nedenunder (ligesom Ekstra Bladet har gjort med oliefyrene).

Det er jo ikke decideret forkert, for en bil kan jo godt koste en million, hvis man vil have en meget fin og dyr bil. Men de fleste af os foretrækker jo væsentligt billigere udgave, fordi vi ikke har en million.

Ikke desto mindre bliver vi bilejere noget forskrækkede over overskriften og bliver dødsure på statsministeren og køber Ekstra Bladet for at se, hvorfor hun nu skal koste os en hel million.

Faktum er, at en oliefyrsejer kan skifte oliefyret ud til en perlerække af andre løsninger, hvor af alle på nær én er en overskudsforretning fra dag 1, selv når renter og lån til det nye anlæg tælles med.

Ifølge Energistyrelsen er der kun en eneste løsning, der kræver, at oliefyrsejeren skal have penge op ad lommen, og det er jordvarmeanlæg – og vel og mærke kun hvis de skal installeres i huse, der også skal have renoveret huset og varmesystem for at jordvarmen virker. Ved alle andre løsninger er der en overskudsforretning fra dag 1.



En lige venstre
Grøn energiaftale indenfor rækkevidde
10. februar 2012 22:54

Et bredt energiforlig er mere end nogen sinde inden for rækkevidde. Og lad mig slå en ting fast: vores ambitioner for en grøn omstilling i Danmark er tårnhøje i regeringspartierne. Vi er godt på vej til at få den mest ambitiøse grønne omstilling et vestligt land nogensinde har gennemført.

Med energiforliget skaber vi tusindvis af nye danske jobs - særligt i yderområderne, vi forbedrer danske virksomheders konkurrenceevne og sparker gang i den grønne vækst.

Vi undgår de massive prisstigninger på olie, der er undervejs – særligt for udkantsområderne betyder det meget. Og sidst men jo ikke mindst modvirker vi klimaforandringerne.

I min Facebook-debat har enkelte ment, at regeringen har givet sig for meget for at få de borgerlige partier med. Det er jeg helt uenig i. Vi har bevaret et uændret højt grønt ambitionsniveau og det er det vigtigste for os. Det er nemlig her der ligger arbejdspladser, forsyningssikkerhed og hensyn til klimaet.

Men vi har fundet pengene til at finansiere vores plan andre stedet end først planlagt – for at imødekomme oppositionens ønske og altså for at få et bredt forlig.

Et bredt forlig er helt afgørende for at skabe sikre og stabile rammer for de virksomheder, der vil investere i grøn energi. Store energiinvesteringer har en lang tidshorisont.

Med et bredt forlig giver vi virksomhederne en sikkerhed for, at en energiaftale ikke ændrer sig blot fordi regeringsfarven ændrer sig. Vigtigheden af et bredt forlig er tydeligt. Både erhvervslivet, grønne organisationer, ja endda Venstre-borgmestre har tilkendegivet, at vi – forskellige politiske prioriteringer til trods - skulle rykke tættere på hinanden i forhandlingerne, fordi det har værdi for dem.

Det har regeringen gjort af to omgange ved at barbere omkring 1,7 milliarder af det oprindelige forslag og det har da også fået de borgerlige partier venligere stemt overfor en aftale.

Jeg ser et bredt forlig med vores ambitiøse målsætninger, som en fremtidssikring af Danmark - af vores husstande, af vores erhvervsliv og af klimaet. Vi slækker ikke på vores ambitioner.

Vi har ændret vejen til vores mål, men ikke selve målet. For Danmarks fremtid er målet vigtigere end vejen derhen. Med en bred energiaftale vil vi være 100 % dækket af vedvarende energi i 2050, og halvdelen af Danmarks el- og varmeforsyning vil være baseret på vedvarende energi allerede om ti år.

 
 
 
 
 
 
 
Thorning: Vi gennemfører kickstarten
 
www.dr.dk
Regeringen vil gennemføre kickstarten som den er aftalt med Enhedslisten. Det ændrer europagten ikke på, siger Helle Thorning Schmidt.

Nyrup: Europagt er konservativ

13. dec. 2011 08.23 Politik
Den nye europagt er ikke vejen ud af krisen for Europa. Det mener Socialdemokratiets tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen.
- Jeg synes aftalen er for smal i den forstand, at den slet ikke beskæftiger sig med, hvordan vi får gang i hjulene i Europa - altså først og fremmest ved at få igangsat ny grøn vækst og skabt nye job. Det er der ikke plads til i den tekst, der ligger nu, siger Poul Nyrup Rasmussen til Information.
- Hvis du kun fokuserer på besparelser og nedskæringer, risikerer du at tabe vækstdelen, siger Poul Nyrup Rasmussen.
Han opfordrer Helle Thorning Schmidt til at kæmpe for at dreje aftalen i en anden retning.
- Det kan stadig nås at fylde aftalen ud med måder, hvorpå Europa kan føre en velkoordineret job- og vækstpolitik, siger Poul Nyrup Rasmussen til Information,. Han var indtil for ganske nylig formand for de europæiske socialdemokratier

 
Vedr. udflytning af produktion grundet miljøproblemer og eventuel afgifter..!
Det er altid arbejdsgiveren, der har retten til at standse en produktion, og flytte til andet land, det har vi jo set med så meget andet,  lige fra møbler til andet tingel tangel der nu skal ligge under juletræet.
Men når produktionen kan blive nødvendig for at opbygge vores ejen infrastruktur, virker det måske, som at skyde sig selv i foden, hvis arbejdsgiveren vælger at flytte problemerne med små partikler til andet land. På den anden side, kan vi som land også produkcere cement, hvis det er rentabelt at overtage produktionen til samfundsmæssige opgaver.
 
 
3F - Danmarks Stærkeste Fagforening
Regeringen vil udsætte hævelsen af afgift på giftig røg med et halvt år. En femdobling af NOx-afgiften har fået mange til at frygte, at Danmark vil miste arbejdspladser. 3F mener, det er klogt, at udsætte den ekstra afgift. Derved vil virksomhederne kunne få tid til, at gennemføre tiltag, der reducerer udledningen af partikler. Mener du, det er klogt at udsætte hævelsen af NOx-afgiften med et halvt år?
www.fagbladet3f.dk
Femdobling af afgift på giftig røg har skabt frygt for danske job. Nu har regeringen udsat afgiften på NOx i et halvt år. Klogt at give virksomhederne ekstra tid, mener 3f.!


Et gammel sagn, om en fjern fortid , dengang der var sømænd til, og et ord er et ord, ligesom en mand en mand, hvor håndslag kan betraktes som loven selv. denne sjæl, at holde ord, om det gælder hele livet.! Den ting, at vide, at hvis det er sagt, bliver det også gjort, som det er sagt, er værdifulde ting her i livet-...!
Sangen på linket er god, også at høre på..!
http://youtu.be/hRc9rNDZOCE

Citat fra Dr 1, program Eksistens
Et paradigmeskift er når vi skifter fra ét videnskabeligt tankesæt til et andet, som er fuldstændigt forskelligt fra det forrige. Sådan er det i hvert fald i den originale betydning.!

Det er svært på Fem måneder, at rette op på, hvad andre har brudt ned i De sidste ti år, regningen skal betales
 

Thorning efter 100 dage: Vi ændrer Danmark

Offentliggjort 07.01.12 kl. 07:53

Efter 100 dage i modvind gør statsministeren status: Danmark er ændret på fem punkter.

Rekordlave meningsmålinger, en række personsager og beskyldninger

om løftebrud og visionsløshed

.Helle Thorning-Schmidt (S) og hendes S-R-SF-regering har fået en tumultagtig start.

tumultagtig start.

Men når Danmarks første kvindelige statsminister i dag kigger tilbage på regeringens første 100 dage fra den rolige embedsbolig Marienborg i Nordsjælland, så er hun ikke i tvivl:

- Regeringen har gjort fem ting, som ændrer Danmarks udvikling,

siger Helle Thorning-Schmidt.

Knivlov og grænseaftale

Hun fremhæver blandt andet skrotning af knivloven, ændringen af den kriminelle lavalder, opgøret med grænseaftalen, højere ulandshjælp, afskaffelsen af starthjælpen og kontanthjælpsloftet, som konkrete resultater af regeringens politik allerede nu.

Dermed tager statsministeren for første gang til genmæle over for de kritikere, der kritiserer Thoning og den nye regering for at mangle et klart politisk projekt.

De fem punkter - som altså både berører Danmarks indenrigs- og udenrigspolitik - er noteret ned i Helle Thorning-Schmidts sorte notesbog, som hun lægger foran sig på sofabordet under interviewet med Ritzau.

Punkterne viser ifølge statsministeren, at Danmark allerede er på vej væk fra ti år med VK-regeringer under Anders Fogh Rasmussen og Lars Løkke Rasmussen.

Opgør med "symbolpolitik"

For det første er regeringen godt i gang med et opgør med det, som statsministeren kalder det seneste tiårs "symbolpolitik".

Hun nævner afskaffelsen af knivloven samt ændringen af den kriminelle lavalder som konkrete eksempler på det.

- Vi har indført et princip om, at politik skal virke. Det er det, Danmark har brug for frem for symbolpolitik, siger hun.

Synet på ledige og verden

I notesbogen står også et opgør med den tidligere regerings syn på arbejdsløse og på det Helle Thorning-Schmidt kalder "Danmarks rolle i verden".

Det første henviser til afskaffelsen af fattigdomsydelser som starthjælpen og kontanthjælpsloftet.

Det sidste refererer til opgøret med den omstridte udvidede grænseaftarl, som VKO vedtog under store protester fra Tyskland og andre EU-lande, samt forhøjelsen af den danske ulandsbistand med 800 millioner kroner over to år.

Endelig handler de to sidste punker i drejebogen om økonomien, nærmere betegnet kickstarten og øgede skatter og afgifter.

- Regeringens projekt, vores røde tråd, vores målsætning, det er et grønnere Danmark, hvor vi er bedre uddannet, har bedre konkurrencekraft, og hvor vi har holdt fast i vores fællesskab og solidaritet gennem den økonomiske krise, siger statsministeren.

LÆS OGSÅ: Sådan vil Thorning ændre Danmark

LÆS OGSÅ: Thorning er blevet ramt af virkeligheden

| Svar

Nyeste kommentarer